'Beautiful and bright it should be on the surface, feathery and evanescent, one colour melting into another like the colours on a butterfly's wing; but beneath the fabric must be clamped together with bolts of iron. It was to be a thing you could ruffle with your breath; and a thing you could not dislodge with a team of horses’
(To the Lighthouse, Virginia Woolf 1927)
Baukunstklasse. Wir suchen nach Fragen und Annäherungen an die komplexen architektonischen Aufgaben, die sich für unsere Gesellschaft als relevant stellen.
Das Profil des Architekten/der Architektin, der/die in der Kunstakademie ausgebildet wird, ist kompromisslos humanistisch.
Er/sie ist aufgerufen sich innovativ und kompetent ein generalistisches Verständnis des Planens und Bauens anzueignen, um die zukünftigen Aufgaben und vielen Beteiligten, führen und integrieren zu können.
Schwerpunkt seiner/ihrer Ausbildung ist eine künstlerische, gestalterische, theoretische, aber auch handwerkliche Kompetenz.
Die ureigene Rolle des Entwerfers auf den Gebieten des Gebäudeentwurfs, des Städtebaus, des kontextuellen Umgangs auf dem Land und in der Stadt, des nachhaltigen Denkens, sowie des ästhetischen Anspruchs wird in der Baukunstklasse an diversen Typologien geübt und gestärkt. Die Arbeit in den Entwurfklassen wird interdisziplinär mit wissenschaftlichen, kunst- und architekturhistorischen, als auch philosophischen Diskursen ergänzt und stellt die Basis einer kritischen Auseinandersetzung von der aus die individuelle Stärke des/der Studierenden gebildet wird.
Die entwurfliche Auseinandersetzung wird durch den intensiven Austausch der Studierenden mit ihren Professoren ermöglicht. Die Baukunstklasse strebt ein Verhältnis von 10 Studierende auf einen Lehrer an.
Eine außergewöhnliche Ausbildung, die in dieser Form nur an der Kunstakademie in Düsseldorf möglich ist. Sie genießt seit nahezu 250 Jahren eine geistige und räumliche Verbundenheit mit den Klassen der Freien Künste.
Der Abschluss des Baukunst Studiums wird mit der aktuellen Studienordnung von der Architektenkammer NRW anerkannt.
Baukunstklasse. We look for questions and approaches to the complex architectural tasks that are relevant to our society.
The profile of the architect who is trained in the Kunstakademie is uncompromisingly humanistic.
He / she is called upon to be innovative and competent to acquire a general understanding of planning and construction in order to be able to manage and integrate the future tasks and many participants.
The focus of his / her training is artistic, creative, theoretical, but also technical competence.
The very own role of the designer in the areas of building design, urban planning, the contextual approach in the country and in the city, sustainable thinking and aesthetic demands is practiced and strengthened in the architecture class on various typologies. The work in the design classes is supplemented with scientific, art and architectural history as well as philosophical discourses on an interdisciplinary basis and forms the basis of a critical examination from which the individual strengths of the student are formed.
The design discussion is made possible by the intensive exchange between the students and their professors. The Baukunstklasse aims for a ratio of 10 students to one teacher.
An extraordinary training that is only possible in this form at the Kunstakademie in Düsseldorf. For almost 250 years she has enjoyed a spiritual and spatial connection with the classes of the liberal arts.
The Baukunst degree is recognized with the current study regulations by the NRW Chamber of Architects.
Prof. Donatella Fioretti
Prof. Inge Vinck
Prof. Thomas Kröger
Klasse Baukunst
Kunstakademie Düsseldorf
Eiskellerstraße 1
Raum Rh308
baukunstklasse@kunstakademie-duesseldorf.de
'Beautiful and bright it should be on the surface, feathery and evanescent, one colour melting into another like the colours on a butterfly's wing; but beneath the fabric must be clamped together with bolts of iron. It was to be a thing you could ruffle with your breath; and a thing you could not dislodge with a team of horses’
(To the Lighthouse, Virginia Woolf 1927)
Baukunstklasse. Wir suchen nach Fragen und Annäherungen an die komplexen architektonischen Aufgaben, die sich für unsere Gesellschaft als relevant stellen.
Das Profil des Architekten/der Architektin, der/die in der Kunstakademie ausgebildet wird, ist kompromisslos humanistisch.
Er/sie ist aufgerufen sich innovativ und kompetent ein generalistisches Verständnis des Planens und Bauens anzueignen, um die zukünftigen Aufgaben und vielen Beteiligten, führen und integrieren zu können.
Schwerpunkt seiner/ihrer Ausbildung ist eine künstlerische, gestalterische, theoretische, aber auch handwerkliche Kompetenz.
Die ureigene Rolle des Entwerfers auf den Gebieten des Gebäudeentwurfs, des Städtebaus, des kontextuellen Umgangs auf dem Land und in der Stadt, des nachhaltigen Denkens, sowie des ästhetischen Anspruchs wird in der Baukunstklasse an diversen Typologien geübt und gestärkt. Die Arbeit in den Entwurfklassen wird interdisziplinär mit wissenschaftlichen, kunst- und architekturhistorischen, als auch philosophischen Diskursen ergänzt und stellt die Basis einer kritischen Auseinandersetzung von der aus die individuelle Stärke des/der Studierenden gebildet wird.
Die entwurfliche Auseinandersetzung wird durch den intensiven Austausch der Studierenden mit ihren Professoren ermöglicht. Die Baukunstklasse strebt ein Verhältnis von 10 Studierende auf einen Lehrer an.
Eine außergewöhnliche Ausbildung, die in dieser Form nur an der Kunstakademie in Düsseldorf möglich ist. Sie genießt seit nahezu 250 Jahren eine geistige und räumliche Verbundenheit mit den Klassen der Freien Künste.
Der Abschluss des Baukunst Studiums wird mit der aktuellen Studienordnung von der Architektenkammer NRW anerkannt.
Baukunstklasse. We look for questions and approaches to the complex architectural tasks that are relevant to our society.
The profile of the architect who is trained in the Kunstakademie is uncompromisingly humanistic.
He / she is called upon to be innovative and competent to acquire a general understanding of planning and construction in order to be able to manage and integrate the future tasks and many participants.
The focus of his / her training is artistic, creative, theoretical, but also technical competence.
The very own role of the designer in the areas of building design, urban planning, the contextual approach in the country and in the city, sustainable thinking and aesthetic demands is practiced and strengthened in the architecture class on various typologies. The work in the design classes is supplemented with scientific, art and architectural history as well as philosophical discourses on an interdisciplinary basis and forms the basis of a critical examination from which the individual strengths of the student are formed.
The design discussion is made possible by the intensive exchange between the students and their professors. The Baukunstklasse aims for a ratio of 10 students to one teacher.
An extraordinary training that is only possible in this form at the Kunstakademie in Düsseldorf. For almost 250 years she has enjoyed a spiritual and spatial connection with the classes of the liberal arts.
The Baukunst degree is recognized with the current study regulations by the NRW Chamber of Architects.
Prof. Inge Vinck
Prof. Donatella Fioretti
Prof. Thomas Kröger
baukunstklasse@kunstakademie-duesseldorf.de